Bier branding in cafés zie je overal waar biermerken door hun bierglazen bedrukken met logo en naam reclame maken om een blijvende impressie te krijgen bij de consument. Het zou tegenwoordig raar staan als je een blanco glas bier krijgt. Zo blijft de consument toch met het merk.
Strategie
Als je een café binnenloopt zie je overal wel de biermerken aan de wand hangen, de bierviltjes op tafel liggen en als je jouw biertje besteld krijg je ook het glas van het biermerk. Op elke manier word je aandacht getrokken naar het merk toe van de bierproducent.
Bij veel cafés zijn er maar een paar biermerken aanwezig en daarmee is het onthouden van de merken veel makkelijker dan bij speciale biercafés die tientallen biermerken presenteren. De invloed komt ook vaak van biermerken af doordat het café een contract heeft met maar één bier leverancier. De keuze wordt dan beperkt tot datgene wat die leverancier in huis heeft.
Speciale biercafés hebben dit probleem minder omdat zij minder onder de invloed staan van de bierleverancier en zich meer richten op een grotere biermarkt dan het standaard assortiment van een bierleverancier.
Nadeel
Veelal gaat een caféhouder een contract aan met een bierleverancier met als gevolg dat de caféhouder enkel en alleen maar uit het assortiment van die bierproducent mag verkopen. O.a. Heineken heeft hierin een monopolie mee opgericht.
Een bierproducent kan mee investeren bij een caféhouder door hun bar en tapinstallatie te helpen financieren om zodoende aantrekkelijk te zijn om een contract aan te gaan. Hierin staan de restricties dat er geen andere biermerken verkocht mogen worden dan alleen die van die bierproducent.
Een andere manier dat voorheen werd gebruikt is het kopen van panden die zijn opgenomen als horecabestemming volgens het vlekkenplan van de gemeente. Hierdoor hebben bierproducenten een nog grotere invloed op de caféhouder. Deze mag dan de zaak krijgen en exploiteren maar dan wel volgens de regels van de bierproducent. Deze manier is tegenwoordig verboden maar nog veel cafés zitten hier nog aan vast. Het wordt dan lastig om een ruimer assortiment aan andere biersoorten aan te bieden.
Voordeel
Bierproducenten staan ook niet stil bij het aanbieden van een paar huismerken en zijn wereldwijd hun handel aan het uitbreiden door het overnemen en produceren van nieuwe biermerken.
Het voordeel hierbij is dat alhoewel een caféhouder vast zit aan een contract met een bierproducent, deze toch voorzien kan worden van een ruim assortiment van internationale en lokale biermerken. Het voordeel voor de caféhouder zelf is dat dit allemaal op contract tegen een goede inkoopprijs aangeboden kan worden door de bierproducent.
Op deze manier kun je bij de meeste cafés uitgaan van een ruim assortiment. Het is de laatste jaren steeds meer toegenomen dat een café een ruimer assortiment moet aanbieden omdat speciaalbieren en lokale biermerken steeds interessanter worden voor de consument.